دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
محمودی گلپایگانی

حوزه / تحول در علوم انسانی زمینه تربیت دانشجویان متعهد و انقلابی در دانشگاه ها را فراهم می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی محمودی گلپایگانی، امام جمعه ورامین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تحول در علوم انسانی اظهار داشت: برای تحقق ایده پرورش دانشجویان متعهد و انقلابی در دانشگاه ها باید همه دست به دست هم داده و محیط و فضای حاکم بردانشگاه ها را به معنای واقعی، اسلامی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین عواملی که بارها رهبری هم نسبت به آن تأکید داشته اند، تحول در علوم انسانی دانشگاه هاست که امروز متأسفانه بسیاری از این علوم مبتنی بر نظریات غربی ها بوده و بدیهی است وقتی شخصی با این نوع تفکرات و مبانی، پرورش یابد قطعا با مبانی اسلام ناب فاصله خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمودی با بیان این که برای ایجاد تحول درعلوم انسانی باید از بزرگان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه استفاده کرد، تصریح نمود: در راستای انجام این تحول ضروری است اساتید، بزرگان و صاحب نظران، کتاب هایی که برای دانشجویان در این حوزه نیازاست را بر مبنای رهنمودات قرآن کریم و سیره اهل بیت عصمت و طهارت تألیف کنند.

وی افزود: مکتب ما مکتبی غنی است و تعالیم اهل بیت علیهم السلام می تواند در تمام زمینه ها پاسخ گوی نیازهای جامعه به ویژه جوانان و دانشجویان باشد و لذا یکی از اهداف در این راستا این است که مطالبه جدی حضرت آقا، تحقق یابد اما متأسفانه هنوزآن طور که باید به این مقوله پرداخته نشده است.

امام جمعه ورامین، ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را دیگرمطالبه ولی امرمسلمین برشمرد و یادآورشد: ما در دانشگاه ها همان گونه که حضرت آقا فرمودند باید کرسی های فعال آزاد اندیشی داشته باشیم و عوامل مختلف بیایند و دراین زمینه صادقانه ورود کرده و در جهت رشد فکری، انقلابی، دینی و نگاه درست سیاسی در دانشگاه ها قدم بردارند.

وی تصریح کرد: معتقدیم آن قدر فرهنگ انقلابی و دینی ما دارای غنا و استحکام است که اگراین فرهنگ تدوین شود قطعا دانشجویان در این میان خودشان مسیر حق و حقیقت را پیدا خواهند کرد اما متأسفانه می بینیم برخی افراد با نیات دیگر می خواهند دانشگاه را به باشگاهی سیاسی برای مطامع خود تبدیل کرده و در مقاطع خاص ازآن استفاده ابزاری سیاسی نمایند که این امربا اهداف انقلاب سازگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی گلپایگانی ادامه داد: باید فضای آرام و مناسبی برای تضارب آراء در دانشگاه ها ایجاد کنیم تا مباحث، بی طرفانه مطرح گردند و در این میان مبانی اسلام و انقلاب و تفکرات مورد نیاز جوانان انقلابی و حزب الهی هم آزادانه ازطریق همین فضای آرام و کرسی های آزاد اندیشی تبیین و ارائه شود.

وی با تأکید براثرگذاری تفکرات و اعمال دانشجویان درفضای عمومی جامعه گفت: دانشجویان ما جزو همان جوانانی هستند که امروز توانسته اند درعرصه های مختلف پیشرفت های چشم گیر داشته و به اقتدار و عزت کشور بیافزایند و لذا همین جوانان می توانند با رویکرد های انقلابی و ارزشی خود در زمینه های مختلف، در کشور و محیط جامعه اثرگذار باشند.

امام جمعه ورامین اضافه کرد: بدیهی است زمینه سازی این موضوع توسط تشکل های سالم دانشجویی و مدیران دانشگاه ها، باعث ایجاد فضایی سالم، پرنشاط، واقع گرا و متعهد در دانشگاه ها خواهد شد چراکه یکی از اهداف شوم دشمنان تخریب فضای سالم دانشگاه هاست.

انتقاد ازبرخی ناهنجاری های اخلاقی در دانشگاه های کشور

وی با انتقاد از برخی ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در دانشگاه های کشور اظهارداشت: دانشگاه فضای علم،عبادت، رشد وتعالی روح وجسم جوانان وآینده سازان کشورمان است و طبیعی است بسیاری  ناهنجاری های اخلاقی،اختلاط های نامناسب وخودآرایی های بسیارناجور،بدون نظارت جدی دربرخی دانشگاه ها، آفتی بزرگ به شمارمی رود که باید از رواج آن جلوگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی گلپایگانی در پایان با تأکید بر لزوم همت همه متولیان برای تطهیر فضای دانشگاه ها از آفات اخلاقی و رفتاری گفت: بررسی ها نشان می دهد حتی دربسیاری دانشگاه های کشورهای غربی و غیرمسلمان ضوابطی برای پوشش و لباس دانشجویان اعمال می گردد اما متأسفانه دربرخی دانشگاه های ما نظارت لازم براین آفات وجود ندارد، لذا باید همه متولیان دست به دست هم داده و برای پاک کردن محیط دانشگاه ها از آفات و تهدیدات اخلاقی و تبدیل آن به دانشگاه اسلامی و مراکزعلم و عبادت و شکوفایی اخلاق و اعتقادات تلاش مضاعف داشته باشیم. 34/313

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha